با سلام

در این مطلب قصد داریم تا نکاتی رو در مورد خاموش کردن رایانه بصورت کلی و اجمالی مطرح کنیم تا شاید مورد استفاده دوستان قراربگیره.علت درج این مطلب آشنایی بیشتر با امکانات سیستم عامل ویندوز و صرفه جویی در زمان ، انرژی برق ، مصرف باتری لپ تاپ و … هست.

در ادامه مطلب همراه ما باشید …

در ویندوز به طور کلی به سه طریق میتوان سیستم را خاموش نمود.شاید در رایانه های PC که از برق مستقیم استفاده می کنند و محدودیتی مانند کاهش شارژ و … وجود ندارد ، این سه روش چندان تفاوتی نداشته باشند اما استفاده بجا از هریک از این روشها در لپ تاپ موجب افزایش طول عمر باتری و مدت زمان شارژ آن خواهد شد.

سه روش مذکور به شرح زیر است :

1 – Shut Down یا Turn Off :
اغلب کاربران از این روش برای خاموش نمودن رایانه خود استفاده می کندد .زمانی که از این روش استفاده می کنید تمامی برنامه های درحال اجرا بسته خواهد شدو برق سیستم بطور کلی قطع می گرددو می توان گفت مصرف برق در این حالت تقریباً صفر است.شما می بایست برای راه اندازی سیستم بعد از Shut Down نمودن دکمه Power را بزنید تا سیسستم دوباره روشن شود و برنامه های موجود در StartUp بارگذاری شوند و حدود چند دقیقه ای را باید به انتظار بنشینید.

2 – Stand By یا Sleep :
واژه Sleep به معنای خواب کوتاه یا “چرت”است.در این حالت برنامه های در حال اجرا همچنان در حالت آماده بکار و اجرا باقی خواهند ماند.در این حالت برق کمی مصرف میشود.(علت مصرف برق : با توجه به اینکه برنامه های در حال اجرا در حافظه RAM بطور موقت ذخیره می شوند و اطلاعات RAM نیز با قطع برق از بین می رود،بنابراین می بایست برق کمی برای روشن ماندن RAM در جریان باشد.)در این حالت تمامی قطعات به جز RAM خاموش می شوند.برای راه اندازی مجدد سیستم پس از استفاده از این حالت میبایست کلید Enter و یا کلید Power دستگاه را بزنید.

3 – Hibernate :از واژه Hibernate تحت عنوان “خواب زمستانی” نام می برند و در مورد “خواب زمستانی” هم گفته شده : {خواب زمستانی یا زمستان‌خوابی، حالت عدم فعالیت متابولیکی در حیوانات است. در این حالت، درجه حرارت بدن پایین می‌آید، تنفس آهسته‌تر می‌شود و سوخت و ساز بدن کند می‌گردد. دلیل این حالت در حیوانات، زنده ماندن در زمستان، بقاء در زمان کمبود غذا و بهره‌برداری از بافت چربی است.}تفاوت این روش با روش Sleep در این است که در حالت Sleep برنامه ها برروی RAM ذخیره میشوند اما در این حالت اطلاعات برروی هارد دیسک ذخیره می شوند و در نتیجه با قطع برق حافظه پاک نخواهد شد.شما برای راه اندازی مجدد سیستم پس از استفاده از این روش باید از دکمه Power استفاده نمایید و با راه اندازی مجدد تمامی اطلاعات از RAM به هارد دیسک منتقل میشود.در این حالت مانند حالت Shut Down تقریباً برقی مصرف نخواهد شد.

در چه زمانهایی از چه روشهایی استفاده کنیم؟

1 – Shut Down : صرف نظر از اینکه روشن شدن سیستم بعد از استفاده از Hibernate سریعتر لود خواهد شد اما می بایست توجه داشته باشیم که هر از چندگاهی از این روش استفاده نمود چرا که ویندوز برای کارآیی بالاتر و بهتر نیاز به Restart خواهد داشت.

2 – Sleep / StandBy : هرزمان که قصد دارید تا زمان کوتاهی (10الی30دقیقه) سیستم خود را ترک کنید از این روش استفاده نمایید و این حالت بیشتر در PC توصیه میشود چرا که مصرف برق در PC مانند لپ تاپ با محدودیت مواجه نیست.

3 – Hibernate : این حالت از حالت قبل بسیار کم مصرف تر است و برای زمانهای طولانی ترک سیستم همراه با حفظ برنامه های در حال اجرا ، این روش توصیه می شود.اما باید به این نکته توجه داشته باشید که امکان دارد تا برخی برنامه ها بعد از عمل Hibernate بدرستی کار نکنند و مجبور شوید تا سیستم خود را Restart نمایید.

[dropshadowbox align=”none” effect=”lifted-both” width=”autopx” height=”” background_color=”#fafdce” border_width=”1″ border_color=”#dddddd” ]درصورتیکه گزینه Hibernate بر روی سیستم شما وجود ندارد این مطلب را مطالعه نمایید.[/dropshadowbox]

 

موفق و سلامت باشید
92/06/19
لافگــــــــــــا